“Mimari projeye aykırı müdahale yapılamaz” denildi. Kaçak yapı sınıfına sokuldu.
“Kendi evim, istediğimi yaparım” devri sona erdi.
Evdeki odalardan birini genişletmek ya da kış bahçesi yapmak amacıyla balkonların kapatılması yaygın olarak tercih ediliyor.
Ev sahiplerinin kendi istekleri doğrultusunda yaptığı bu değişiklik, dairenin bir uzantısı gibi görünse de aslında Kat Mülkiyeti Kanunu’na uygun değil.
Tartışmalara neden olan konuya Yargıtay son noktayı koydu. Yüksek Mahkeme, projeye aykırı şekilde kapatılan balkonları kaçak yapı olarak değerlendirdi. Kanuna göre balkonlar ve teraslar, binadaki ortak alanın bir parçası kabul ediliyor. Bu kapsamda binanın mimari estetiğini değiştiren her türlü müdahale izne tabi tutuluyor.
Mevzuata göre projede yer almaması durumunda, bir balkonun camla dahi olsa kapatılabilmesi için apartmandaki kat maliklerinin en az beşte dördünün yazılı onayının alınması şart.
Bu onayın alınmaması durumunda ise bir komşunun şikâyeti üzerine kapatılan bölümlerin sökülmesine karar verilebiliyor. Daire sahibi, yıkım ve söküm maliyetlerini karşıladığı gibi ayrıca para cezası da ödemek zorunda kalabiliyor.
Uzmanlar, balkonlarını kapatmak isteyen vatandaşların öncelikle uygulamanın projeye dahil olup olmadığını kontrol etmeleri, planda yer almaması durumunda ise komşularından yazılı onay almaları gerektiği konusunda uyarıyor.
